streda 22. mája 2013

Ako rozpoznať nepravé potraviny?


Vyhýbanie sa nepravým potravinám neznie ako veľmi ťažká vec, až kým sa nezačnete preberať vystavenými výrobkami, ktoré plnia regály našich obchodov. Ako sa dozviete, čo je zdravé a čo nie? Zoberte si napríklad taký chlieb. Francúzi jedia bagety každý deň. Znamená to teda, že konzumácia nášho špongiovitého ,,bieleho chleba" zabaleného v plastovom obale, ktorý vydrží dva týždne, je v poriadku? Nie! A to znova nastoľuje otázku, ako spoznáte rozdiel medzi pravým jedlom a nepravým jedlom?
Aby sme si to vyjasnili, urobme si imaginárny pokus. Povedzme, že som si odfotografoval čerstvú bagetu. Naša moderná technológia nám umožňuje vidieť obraz, ktorý vyzerá presne ako chlieb. Ak by sa vás niekto opýtal, čo to je, tak by ste to určite vedeli identifikovať. Ale pustili by ste sa do jedenia takého obrázka? Samozrejme, že nie. Veď predsa vidíte, že tonie je jedlo, ale iba fotografia.
Čo ak by som urobil trojrozmernú kópiu z plastového polyméru a omaľoval ju tak dobre, že by vyzerala presne ako pravá bageta?
Pomocou našej modernej technológie vieme dosiahnúť, že tá kópia bude vyzerať tak reálne, že až kým ju nechytíte do rúk, tak nebudete ani schopní povedať, že ide o umelú napodobeninu. Jedli by ste takýto chlieb? Nakrájali by ste si ho na kúsky, dali ho do úst a prehltli? Samozrejme, že nie, pretože podľa dotyku viete povedať, že to nie je jedlo. Je to syntetický model. Čo ak namiesto toho chemici potravinárského priemyslu vyrobia model chleba, ktorý napodobňuje štruktúru pravého chleba?
Pomocou našej modernej technológie vieme nahradiť tvrdší plast syntetickými, čiastočne hydrogenizovanými olejmi, ktoré nazývame stuženými.
Čo ak pokropia takýto model vonnými látkami, že sa vám pri pohľade naň zbednú slinky vďaka ,, domácej" aróme čerstvo upečeného chleba, čo práve vytiahli z pece? Naša moderná technológia vie vyprodukovať jedlé chemikálie, ktoré poľahky vyčaria vôňu a chuť báječných chlebov. Takže chlieb už teraz vyzerá ako umelá napodobenina, vonia tak, ako keby nebol umelou napodobeninou, a dokonca aj keď ho vezmete do ruky, tak máte pocit, že je to umelá napodobenina. Dáte sa do jedenia tohto chleba? Uisťujem vás, že ľudia jedia syntetické výrobky, ktoré sú vyrobené tak, aby sa nezdalo, že sú to umelé napodobeniny, každý každučký deň!
Niektoré populárne diéty vám budú tvrdiť, že je v poriadku jesť chlieb, iné vás zasa budú nabádať, aby ste sa mu vyhýbali ako čert krížu. Keď však príde na naše zdravie, problémom nie sú sacharidy - problém je to, či chlieb, ktorý jeme, je skutočne potravinou, alebo či bola jeho výživová hodnota nahradená umelými náhradami. Toto je ten najomračujúcejší, najšokujúcejší fakt nášho moderného technologického sveta. Máme možnosť, vedú nás k tomu a dokonca aj povzbudzujú, aby sme konzumovali veci, ktoré nie sú jedlom. Keď vychádzame z tejto tendencie, tu je niekoľko východiskových pravidiel, na ktoré treba pamätať.
Skontrolujte, z čoho sa skladá potravina - ingrediencie musia byť prírodné. A najlepšie potraviny sú tie, u ktorých nepotrebujete žiadne etikety s opisom zloženia, aby ste vedeli, čo to je!   

5 komentárov:

  1. Ja sa snažím aspoň zeleninu pestovať doma. U tej mám potom istotu, že je prírodný, bez škodlivých látok. Mám klasickej záhradke a skleníka z https://skleniky-kinplast.cz/. Práce na záhradke ma baví a navyše máme čerstvú zeleninu, takže je to také dva v jednom.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Super článok. Vďaka veľakrát. Úplne súhlasím s tým, že najlepšie potraviny sú tie jednoduché, nie nejako prehnane spracované. Čo mám skúsenosť, tak to potom má aj vplyv napríklad na spánok. Práve s tým mám v poslednej dobe problémy aj napriek tomu, že jem zdravo. Konkrétne mi ho narúšajú zlé sny. Neviem veľmi čo s tým. Napadlo ma či neskúsiť nejaké lapače snov alebo niečo podobné.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Myslím si, že super rady. Veľa sa teraz zaujímam o zdravý životný štýl a o to, čo jem, takže mi také rady prídu vhod. Dokonca som začala aj so športom. Konkrétne teraz pravidelne behám. Nikdy by som si nemyslela, že s niečím takým začnem, k športu som mala vždy skôr odpor. Ale je to tak. Dokonca aj premýšľam nad tým, že by som si kúpila nejaký fitness náramok, aby som mala o svojich výkonoch lepší prehľad.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. S tým športom by som tiež mala začať. Ja som sa teraz veľmi zamerala na stravovanie. Ideálne je keď si môžem doma niečo uvariť sama, ale nie vždy to bohužiaľ časovo vychádza. Občas si teda jedlo objednávam. Našťastie je ale plno reštaurácií, kde varí zdravo. Ja si asi najviac objednávam jedlo cez https://www.foodpanda.sk/city/kosice Poznáte?

      Odstrániť
  4. No hlavne by ma teda ale zaujímalo ako by vyzerala taká teplovzdušná fritéza u vás doma. Mali by ste na to myslíte vôbec využitie alebo by sa jednalo zase o ďalší obchod do baraku? Kamarátka mi furt niečo ponúka ale ja vám neviem či to chcem.

    OdpovedaťOdstrániť